6. díl - Není to nic osobního
Kdy jste naposledy museli bránit svou rodinu před agresivním útočníkem, schovat se na strom před divočákem, unést kritiku na vaši osobu nebo snášet sprostou gestikulaci od jiného řidiče?
Troufám si říct, že první dvě situace jsou v našich středoevropských podmínkách spíše výjimečné. A druhé dvě na denním pořádku.
Žádný problém. Čelit strachu a stresu, to umíme. Děláme to přece už tisíce let. Příroda nás na to připravila a vybavila nás spolehlivým mechanismem. Funguje jednoduše:
- OHROŽENÍ - ÚTĚK
nebo
- OHROŽENÍ - OBRANA
"Aha! Takže já si ve stresu vybírám, jak budu reagovat?"
"No, to úplně ne. Vrozená reakce vybírá za tebe, abys stihl reagovat dřív než ten lev přiběhne a sežere tě."
"Hmm, a jak ten mechanismus pozná, že když mě někdo vytroubí na křižovatce, tak to není stejné ohrožení jako stádo buvolů?"
"Nepozná. Prostě reaguje."
To už je moc
O způsobu, jakým náš mozek reaguje na nebezpečí, slyšel už téměř každý. Začíná tím skoro každé školení poskytování zpětné vazby, osobního rozvoje a komunikačních dovedností.
Co je ale důležité vědět je, že:
Obranný mechanismus vznikl na základě nebezpečí, která už nám v dnešní době většinou nehrozí. Ovšem reakce zůstává stejná. Dnešní optikou je taková reakce přehnaná.
Pro úplnost k příkladům výše dodám, že pokud se stresorů v těle nahromadí víc, než v daný okamžik zvládne zpracovat, nastává třetí typ reakce a tou je ustrnutí. Dobře je to ilustrováno na následující fotografii z baseballového zápasu, kdy hráč omylem zahodí pálku za sebe do publika. Všimněte si třech typů reakcí - ofenzivní, defenzivní, ustrnutí. Těchto individuálních reakcí využívám při výcviku reálné sebeobrany. Ale to je na jiný článek. Zpět do kanceláře.
Každý den není posvícení
Jak tedy komunikovat s lidmi v situaci, kdy se zrovna nedaří, abyste je neuvedli do stavu ohrožení a nevysloužili si tak přehnanou reakci nebo "ustrnutí" vašeho vztahu?
Při výuce bojových umění a alpského lyžování se mi osvědčilo těchto 5 bodů:
JDĚTE PŘÍKLADEM
To, co po svém týmu chci, sám dělám.
V případě nového pohybu na lyžích nebo na tatami, tento nejdříve předvedu všem a tím ihned odbourám komentáře typu "ale to nejde" a následnou rezignaci.
V případě žádoucího chování na pracovišti se vyvaruji "káže vodu, pije víno".- HLEDEJTE SHODU
Potřebujete někomu dát negativní zpětnou vazbu? Fajn, začněte tedy tím, co se vašemu kolegovi povedlo, na čem se shodnete a teprve potom, co je ještě potřeba zlepšit. - POZOR NA OSOBNÍ ÚTOK
"Ty jsi ale kus debila! Kolik myslíš, že ti tento zákazník dá pokusů? Chceš nás připravit o prémie?!"
versus
"Tak tohle se nám opravdu nepovedlo. První část byla v pořádku a teď se pojďme podívat, co uděláme s tím zbytkem, protože tento zákazník není nejtrpělivější a čas na nápravu máme do tohoto pátku."
Popisujte situaci, ne osobu. - BEZE SVĚDKŮ
Úspěchy jednotlivce s týmem sdílejte, nedostatky jednotlivce řešte za zavřenými dveřmi.
Do kurzu sebeobrany mi přišli lidé z nějakého důvodu, někteří po předchozí traumatické zkušenosti. Byla by chyba chtít tuto odhalit přede všemi. - MINULOST JE PRYČ
Kombinace "Proč + minulost" je velmi konfliktní obrat. Ve škole, doma, na tréninku, v práci. Jistě si vybavíte spoustu příkladů, kdy se vás někdo ptal, proč jste udělali zrovna toto a ne něco jiného. A teď si prosím vzpomeňte, jak jste se u toho cítili.
Raději zvolte mírnější variantu "Myslíš, že je to v pořádku?", "Co bys dělal na mém místě?".
Pokud chcete zlepšit vaši schopnost nekonfliktní komunikace a tím zvýšit motivaci kolegů, napište mi.
Postavím Vaše podnikání nohama na zem.
#Bojováuměnívbyznysu #nekonfliktnikomunikace #osobniutok #deeskalace